همه چیز درباره شیشه ایمنی

همه چیز درباره شیشه ایمنی 1400
همه چیز درباره شیشه ایمنی

شیشه ایمنی

شیشه سکوریت، نوعی شیشه که در اثر ضربه، برآمدگی یا شکستن آن به قطعات ریز و نسبتاً بی‌ضرر به جای خرد شدن به قطعات بزرگ و ناهموار تبدیل می‌شود. شیشه ایمنی ممکن است به دو روش ساخته شود. ممکن است با لمینیت دو ورقه شیشه معمولی با هم، با یک لایه نازک پلاستیکی ساخته شود، یا ممکن است با تقویت ورق های شیشه ای با عملیات حرارتی تولید شود.

صنایع شیشه ایمنی دماوند

 

در سال ۱۹۰۹ اولین ثبت اختراع موفق برای شیشه ایمنی توسط یک هنرمند و شیمیدان به نام ادوارد بِنِدیکتوس در فرانسه به ثبت رسید که از ورقه سلولوئیدی که بین دو تکه شیشه چسبانده شده بود استفاده کرد. پلاستیک های دیگری نیز آزمایش شدند، اما در سال ۱۹۳۶ پلی وینیل بوتیرال (PVB) دارای خواص ایمنی بسیار مطلوبی بود که استفاده از آن جهانی شد. شیشه های ضد گلوله معمولاً با استفاده از چندین قطعه شیشه ای و پلاستیکی ساخته می شوند.

در روش عملیات حرارتی، ورق های شیشه ای در حدود ۶۵۰ درجه سانتیگراد (۱۲۰۰ درجه فارنهایت) گرم می شوند و به دنبال آن سرد شدن ناگهانی می شود. این روش استحکام ورقه های شیشه ای را تقریباً شش برابر افزایش می دهد. هنگامی که چنین شیشه ای شکسته می شود، به دانه های بی رنگ تبدیل می شود

شیشه سکوریت چه تفاوتی نسبت به شیشه معمولی دارد ؟

قوی تر کردن شیشه ایمنی

دو نوع شیشه سکوریت مقاوم در برابر حرارت و سکوریت وجود دارد . شیشه های مقاوم در برابر حرارت با سرعت بیشتری نسبت به شیشه های آنیل شده معمولی خنک می شوند. شیشه های سکوریت نیز به نوبه خود با سرعت بیشتری نسبت به شیشه های مقاوم در برابر حرارت خنک می شوند. روش دیگر برای تقویت شیشه استفاده از بیش از یک لیتر شیشه در کاربرد است.

شیشه لمینت شامل دو یا چند تکه شیشه است که توسط یک لایه پلاستیکی به هم متصل شده‌اند. شیشه تقویت‌شده با حرارت دادن به صورت یکنواخت ساخته می‌شود و سپس آن را با سرعت کند خنک می‌کند. میزان سرمایش به طور مستقیم بر قدرت شیشه تاثیر می‌گذارد.

فرآیند منظم خنک کردن یا خنک کردن – آب به سرعت منجر می‌شود. انرژی را می‌توان با تغییر نرخ سرمایش تولید کرد. شیشه تقویت‌شده با حرارت حدود دو برابر با اندازه معمول آنیل شده با اندازه و ضخامت مشابه است، که آن را بیشتر در برابر بارگیری و اثرات باد مقاوم می‌سازد. وقتی این شکستگی شکسته می‌شود، شکستگی شیشه با استحکام بالا به تکه‌های بزرگ و دندانه‌دار شبیه به شیشه آنیل شده تبدیل می‌شود. شیشه تقویت‌شده با حرارت عموما در ساختمان‌های بلند بالا استفاده می‌شود تا به شیشه در مقاومت در برابر فشار گرمایی کمک کند.

از آنجا که شکستگی شیشه تقویت‌شده با گرما، به تکه‌های بزرگ مضر تبدیل می‌شود، به عنوان یک ماده لعاب ایمنی شناخته نمی‌شود. همه ساختمان به شیشه ایمنی برای حمام، درها و نمای تجاری برای اهداف ایمنی نیاز دارند.

همه چیز درباره شیشه ایمنی

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت (همچنین به عنوان شیشه سخت شناخته می شود) با گرم کردن یکنواخت شیشه آنیل شده ساخته می شود. سپس شیشه آنیل شده به سرعت با دمیدن هوا به طور یکنواخت روی هر دو سطح به طور همزمان خنک می شود. این به عنوان خاموش کردن هوا شناخته می شود.

تولید شیشه ایمنی

 

خنک شدن سریع باعث افزایش نیروهای فشاری روی سطح و نیروهای کششی داخل شیشه می شود. شیشه سکوریت می تواند از ۱/۸ اینچ تا ۴ / ۳ اینچ ضخامت داشته باشد. شیشه سکوریت شده تقریباً چهار برابر قوی تر از شیشه گرم شده با همان اندازه و ضخامت است. تنها مشخصه شیشه آنیل شده که تحت تأثیر حرارت قرار می گیرد، مقاومت خمشی یا کششی آن است. تمپر کردن استحکام کششی شیشه را افزایش می دهد.

این عمل باعث می شود که شیشه سکوریت بهتر بتواند در برابر نیروهای ناشی از گرما، باد و ضربه مقاومت کند. تلطیف تغییر نمی کند:

رنگ، ترکیب شیمیایی یا ویژگی های انتقال نور شیشه آنیل شده
*مقاومت فشاری آن (توانایی شیشه برای مقاومت در برابر نیروهای خرد کردن)
*سرعتی که شیشه گرما را با آن هدایت و انتقال می دهد
*سرعت انبساط شیشه هنگام گرم شدن
*سفتی شیشه

چه نوع شیشه ایمنی موجود است؟

شیشه لمینت که به عنوان شیشه ایمنی نیز شناخته می شود، دارای یک لایه پلی وینیل برای افزایش استحکام و ایمنی است که در صورت شکسته شدن پانل را یک تکه نگه می دارد.

شیشه های مقاوم می توانند نوع دیگری از شیشه های سکوریت باشند که شیشه های مقاوم در برابر حرارت است. هنگام شکستن، شیشه های سخت شده به قطعات کوچک تبدیل می شوند تا خطر آسیب را کاهش دهند.

  • در برابر نفوذ و ورود اجباری مقاومت می کند – شیشه ممکن است بشکند اما بین لایه یکپارچگی را حفظ می کند و همچنان به عنوان یک مانع عمل می کند.
  • در برابر ضربات مکرر اجسام سنگین مانند آجر، چکش و کلاغ مقاومت می کند.
  • مقاومت بهبود یافته در برابر ضربه تصادفی – ایمن تر برای خانواده ها.

خسارات ناشی از خرابکاری و حمله دستی را می توان با استفاده از شیشه های لمینت به حداقل رساند و با کاهش سرعت سارقان و جلب توجه به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر سارقان عمل می کند.

اکنون به مشتری توصیه می کنیم در هر قسمتی که در طبقه همکف به شیشه ایمنی نیاز است، شیشه لمینت داشته باشد.  تصور کنید که اگر یک سارق یکی از شیشه های سفت شده را بشکند چقدر آسان می شود. تنها با یک ضربه، بدون قفل شدن، بدون صدای مداوم و بدون لبه های ناهموار تیز که با شیشه های آنیل شده استاندارد به دست می آورید، ثانیه ها طول می کشد.

 

مزایای شیشه سکوریت

شیشه سکوریت نسبت به شیشه های مقاوم در برابر حرارت استحکام بیشتری در برابر انحراف و مقاومت بهتر در برابر باد دارد. تمپر کردن توانایی شیشه را برای زنده ماندن در برابر ضربه اشیایی که ممکن است به ساختمان برخورد کند را افزایش می دهد. هنگامی که شیشه سکوریت شکسته می شود، به مکعب های کوچک خرد می شود و احتمال آسیب جدی در اثر ضربه را کاهش می دهد.

 

بنابراین، به عنوان یک ماده لعاب ایمنی واجد شرایط است. تمپر کردن استحکام لبه لایت را افزایش می دهد، بنابراین زمانی مشخص می شود که طراحان تنش های حرارتی بالا را پیش بینی کنند. بسیاری از ویترین‌های بزرگ شیشه‌ای هستند که می‌توان آن‌ها را با یک «اشکال» شناسایی کرد، یک برچسب دائمی در گوشه پنجره. شیشه سکوریت را نمی توان برش داد، سوراخ کرد یا لبه زد.

 

وایر گلس چیست؟

وایرگلس با تغذیه یک توری سیمی جوش داده شده با طرحی خاص در شیشه مذاب درست قبل از ورود به غلتک ها ساخته می شود. سیم به استحکام شیشه نمی افزاید، اما در صورت شکسته شدن، لایت (یک تکه شیشه بریده شده) را در ارسی پنجره نگه می دارد.

 

وایرگلس در پنجره‌ها و درهای دارای درجه آتش نشانی استفاده می‌شود، زیرا اکثر قوانین آتش‌نشانی را رعایت می‌کند. برای این کاربردها، تمام سیم ها باید در شیشه جاسازی شوند. با این حال، حتی با وجود رعایت قوانین آتش نشانی، وایرگلس شیشه تقویت شده نیست. در واقع، تنها نصف استحکام شیشه آنیل شده با همان ضخامت را دارد. علاوه بر این، شیشه های سیمی را نمی توان تلطیف کرد.

 

شیشه مقاوم در برابر گلوله

شیشه مقاوم در برابر گلوله از چندین لایه لمینت و شیشه ساخته شده است. در بین شیشه یک ماده پلی کربنات وجود دارد که انرژی یک گلوله را جذب می کند. هرچه شیشه ضخیم تر باشد، ضربه های بیشتری را تحمل می کند. حتی شیشه ضد گلوله یک طرفه وجود دارد که قربانی را قادر می‌سازد به عقب شلیک کند، اما مورد اصابت قرار نگیرد.

شیشه سکوریت یک شیشه نشکن

شیشه سکوریت به عنوان شیشه نشکن نیز شناخته می گردد. اولین شیشه سکوریت تولید شده به ۱۲۰سال پیش بازگشته و از آن زمان تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه ای در زمینه شیشه سکوریت یا شیشه نشکن صورت گرفته است. شیشه سکوریت با توجه به مقاومت بالا و ایمنی آن و این که کم ترین خطر را در صورت شکستن دارد و همچنین از مقاومت حرارتی نسبتاً بالایی برخوردار بود، توانست در بازار بسیار موفق عمل کند. شیشه سکوریت و طراحی سند بلاست جامینه با بیش از ۱۵ سال سابقه در این عرصه در خدمت شماست .

مشتریان عزیز در صورت لزوم برای مشاوره می توانند از طریق شماره تلفن های زیر، با مجموعه جامینه ارتباط برقرار کنند .

۰۲۱۷۷۰۸۳۸۴۵

۰۹۱۲۲۴۳۶۳۸۷

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟
[کل: ۱۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

×

سبد خرید