شیشه لمینت و کاربردش در ساختمان

شیشه لمینت و کاربردش در ساختمان

شیشه لمینت و کاربردش در ساختمان

شیشه لمینت شیشه ای امنیتی است که با چسباندن دو یا چند ورقه شیشه به همراه یک یا چند لایه میانی PVB انعطاف پذیر تولید می شود. برای فراهم آوردن سطح بالایی از مقاومت نفوذ در برابر حملات دزدی , طیف وسیعی از این شیشه‌ها با PVB تخصصی پوشیده شده‌است .

شیشه لمینت و کاربردش در ساختمان

 

کاربرد شیشه لمینت

سطح ۲ و سطح ۳ محافظت در برابر حملات سارق را فراهم می کند. نیاز به کوره یا کرکره را بدون به خطر انداختن ایمنی از بین می برد. در صورت شکستگی ، لایه PVB به عنوان یک لایه حفاظتی اضافی عمل می کند. کاربرد در پنجره ها، چراغ های سقفی، سایبان ها، گنبدها، نورگیرها، بالابرهای شیشه ای و غیره. به طور موثر صدا را برای عملکرد آکوستیک بهتر کاهش می دهد.

شیشه لمینیت، نوعی شیشه ایمنی است که تکه‌های آن هنگام خرد شدن، به هم می‌چسبد. این شیشه در صورت شکستن، توسط یک بین‌لایه‌ای (که عموماً از جنس پلی وینیل بوتیرال (PVB)، اتیلن وینیل استات (EVA) یا پلی اورتان ترموپلاستیک (TPU)است، میان دو یا چند لایهٔ شیشه‌ای اصلی خود، سر جایش نگه داشته می‌شود.

بخش بین‌لایه‌ای حتی در هنگام شکسته شدن، لایه‌های شیشهٔ اصلی را بهم پیوسته نگه می‌دارد و استحکام بالای آن، از تجزیهٔ شیشه به قطعات تیز بزرگ جلوگیری می‌کند. وقتی شدت ضربهٔ وارد شده برای سوراخ شدن کامل شیشه کافی نباشد، یک الگوی ترک خوردگی مشخص همانند «تار عنکبوت» ایجاد می‌کند. در مورد EVA می‌توان گفت که ترموست EVA، اتصال کاملی (پیوند عرضی) با مواد مختلف اعم از شیشه، پلی کربنات، PET یا انواع دیگر محصولات را ایجاد می‌کند. TPU، بهترین انتخاب برای شیشه مقاوم در برابر گلوله و به اصطلاح، نوعی E-Glass(شیشه هوشمند)است.

 خرید شیشه لمینت

از شیشه‌های چند لایه (لمینیت)، به‌طور معمول در مواقعی که در صورت خرد شدن شیشه، احتمال برخورد تکه‌های آن با انسان وجود دارد و همچنین برای کاربردهای معماری، استفاده می‌شود. در شیشه‌های پنجره سقفی (سان روف) و همچنین شیشه جلو (بادگیر) اتومبیل، معمولاً از شیشه‌های چند لایه استفاده می‌کنند.

در مناطق جغرافیایی که نیاز به ساخت و ساز مقاوم در برابر طوفان دارند، شیشه‌های چند لایه، اغلب در ویترین فروشگاه‌های خارجی و پنجره‌ها استفاده می‌شود.

همچنین از شیشه‌های چند لایه برای افزایش درجه عایق صوتی یک پنجره استفاده می‌شود؛ به گونه‌ای که استفاده از این شیشه‌ها، میزان میرایی صدا را در مقایسه با شیشه‌های یکپارچه با ضخامت یکسان، بهبود می‌بخشد.

برای این منظور، از ترکیب ویژه “آکوستیک PVB”، به عنوان مادهٔ بین لایه‌ای استفاده می‌شود. در مورد مواد EVA، هیچ ماده صوتی اضافی مورد نیاز نیست چراکه EVA، خود خاصیت عایق صدا را به‌طور مطلوب فراهم می‌کند. TPU یک ماده الاستیک است. بنابراین جذب و قطع صدا، ذاتاً ماهیت آن است.

خاصیت دیگر شیشه‌های چند لایه برای پنجره‌ها این است که یک لایهٔ کافی و مناسب از بین‌لایه‌ای TPU, PVB یا EVA، می‌تواند تقریباً تمام اشعه ماوراء بنفش را مسدود کند. به عنوان مثال یک ترموست EVA می‌تواند ۹۹٫۹٪ از کل اشعه UV را مسدود کند.

 انواع شیشه لمینت

شیشه‌های لمینت به صورت تصادفی اختراع شد

شیشه‌های لمینت را می‌توان در شیشه‌های جلو اتومبیل، موانع محافظ عابر بانک و بسیاری از مکان‌های دیگر که در آن شیشه‌های نشکن یک ضرورت هستند، یافت. این نوع شیشه ایمنی توسط فرانسوی ادوارد بِنِدیکتوس اختراع شد. بندیکتوس را احتمالاً بیشتر به خاطر هنرش به یاد می آورند، اما او همچنین صحافی، نویسنده، آهنگساز، و بیشتر در رابطه با این مقاله، شیمیدان بود.

یک روز سرنوشت ساز در سال ۱۹۰۳، زمانی که بندیکتوس در آزمایشگاه خود کار می کرد، به طور تصادفی یک فلاسک شیشه ای را از روی میز خود کوبید. به جای اینکه شیشه بشکند و تکه های کوچک شیشه را در سرتاسر زمین پخش کند، به سادگی شکسته و کم و بیش فرم خود را حفظ کرده است. با بررسی بیشتر، بندیکتوس متوجه شد که شیشه در یک زمان حاوی نیترات سلولز پلاستیکی بود که روی فلاسک خشک شده بود و نوعی لایه چسبی را در داخل ایجاد می کرد که از شکستن شیشه به شکل عادی جلوگیری می کرد.

گزارش‌های ضد و نقیضی در مورد اینکه آیا بندیکتوس فوراً به پتانسیل کشف خود پی برد یا اینکه خواندن چندین تصادف اتومبیل که در آن افراد به دلیل شکستن شیشه‌های جلو به شدت مجروح شدند و خرده‌های شیشه به همه جا پرواز می‌کردند، نیاز داشت، وجود دارد. هر چه که باشد، در نهایت، بندیکتوس از این تجربه با فلاسک خود الهام گرفت تا یک نوع شیشه نشکن بسازد.

شیشه‌های لمینیت به صورت تصادفی اختراع شد

شیشه ایمنی به دست آمده با استفاده از همان روشی که فلاسک او به طور تصادفی نشکن شد. به طور خاص، او شیشه ایمنی خود را با چسباندن یک لایه سلولوئید بین دو لایه شیشه ساخته است. هنگامی که این فرآیند کامل شد، او برای شیشه لمینت خود در سال ۱۹۰۹ ثبت اختراع کرد و دریافت کرد. در حالی که شیشه ایمنی او بلافاصله توسط خودروسازان مورد استفاده قرار نگرفت، در طول جنگ جهانی اول بسیار محبوب شد و در قطعات چشمی ماسک های گاز استفاده شد.

رفتار پس از شکستگی شیشه ایمنی چند لایه

شیشه ایمنی پس از شکستن شیشه‌های چند لایه به حالتی تعریف می‌شود که یک یا چند ورقه شیشه ترک خورده و قطعات شیشه‌ای شکسته همچنان به لایه میانی چسبانده می‌شوند. در واقع شکستگی لایه های شیشه می تواند ناشی از اثرات مختلفی باشد: ضربه موضعی (از جسم سخت)، ضربه کلی (انفجار و غیره)، شوک حرارتی، بار استاتیک و غیره. در هر صورت ارزیابی پست – رفتار شکستگی از نظر جنبه های ایمنی برای جلوگیری از عواقب فروپاشی عنصر ترک خورده قبل از تعویض آن اهمیت دارد.

تمام روش‌های شکست آزمایشی آزمایشی عمدتاً بر عملکرد شیشه‌های چند لایه که به‌عنوان لعاب استفاده می‌شوند، به صورت عمودی در یک قاب بسته در امتداد لبه‌های آن و برای شرایط شکست نسبتاً پویا متمرکز هستند. با این حال، اغلب روش‌های آزمایش برای برون‌یابی رفتار پس از شکست – در شرایط نسبتاً ایستا – برای پیکربندی‌های دیگر، به عنوان مثال برای عناصر غیرعمودی، برای سایر بستن مرزهای ثابت و غیره کافی به نظر نمی‌رسند، زیرا به‌ویژه برای کاربردهای ساختاری استفاده می‌شود. در آن صورت، امروزه رفتار پس از شکست به دلیل فقدان مدل‌های پیش‌بینی، عموماً به صورت تجربی ارزیابی می‌شود.

پس از بررسی تفاوت‌های بین شیشه‌های سخت شده و لمینت، واضح است که هر دو نوع می‌توانند ضربه و استرس بیشتری را تحمل کنند و در برابر دماهای بالا و پایین نیز مقاومت کنند. این باعث می شود آنها در مورد استانداردهای بهداشتی و ایمنی گزینه عالی باشند.

شیشه های لمینت به دلیل داشتن لایه ها ضخیم تر از شیشه های سخت شده هستند و بنابراین عایق و مقاومت بهتری در برابر هرگونه ضربه یا آسیب، خواه تصادفی و یا عمدی، دارند. گفته می‌شود، شیشه‌های لمینت سنگین‌تر و پرهزینه‌تر از سخت‌شده هستند، بنابراین مهم است که قبل از خرید هر چیزی، آنچه را که برای شما مهم است، وزن کنید.

فرایند ساخت

چندین فرآیند تولید شیشه ی چند لایه وجود دارد:

۱. استفاده از دو یا چند لایه شیشه که توسط یک یا چند لایه چسب پیوند خورده است؛ مانند PVB یا EVA. سپس استفاده ی همزمان از گرما و فشار.

۲. استفاده از دو یا چند لایه شیشه و پلی کربنات که با پلی اورتان آلیفاتیک (TPU) یا EVA که تحت حرارت و فشار همزمان، به هم متصل شده اند.

۳. استفاده از یک رزین پخت (کیور) شده یا EVA به عنوان بین لایه ای

شیشه سکوریت یک شیشه نشکن

شیشه سکوریت به عنوان شیشه نشکن نیز شناخته می گردد. اولین شیشه سکوریت تولید شده به ۱۲۰سال پیش بازگشته و از آن زمان تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه ای در زمینه شیشه سکوریت یا شیشه نشکن صورت گرفته است. شیشه سکوریت با توجه به مقاومت بالا و ایمنی آن و این که کم ترین خطر را در صورت شکستن دارد و همچنین از مقاومت حرارتی نسبتاً بالایی برخوردار بود، توانست در بازار بسیار موفق عمل کند. شیشه سکوریت و طراحی سند بلاست جامینه با بیش از ۱۵ سال سابقه در این عرصه در خدمت شماست .

مشتریان عزیز در صورت لزوم برای مشاوره می توانند از طریق شماره تلفن های زیر، با مجموعه جامینه ارتباط برقرار کنند .

۰۲۱۷۷۰۸۳۸۴۵

۰۹۱۲۲۴۳۶۳۸۷

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟
[کل: ۱۱ میانگین: ۵]

دیدگاهتان را بنویسید

×

سبد خرید