ساختمان متروپل قبل و بعد ریزش

ساختمان متروپل قبل و بعد ریزش
ساختمان متروپل قبل و بعد ریزش

ساختمان متروپل قبل و بعد ریزش

چرا ساختمان متروپل فرو ریخت؟

ریزش ساختمان ۱۰ طبقه آبادان تا کنون ۱۶ کشته و ۳۷ مصدوم بر جای گذاشته است و هنوز آماری از شمار حبس شدگان زیر آوار در دسترس نیست.

فیلم سه بعدی سازی فرونشت ساختمان :

مشخصات برج های دوقلوی متروپل :

برج های دوقلوی متروپل یک پروژۀ ساختمان سازی هلدینگ عبدالباقی واقع در خیابان امیری آبادان، ایران است. این دو برج قرار بود با دو پل شیشه‌ای در طبقات سوم و ششم به یکدیگر متصل شوند. برج شمارۀ دو متروپل در ۲ خرداد ۱۴۰۱، پیش از آنکه به بهره‌برداری کامل برسد، بر اثر شکست سازه‌ای فروریخت.

برج شماره یک
برج شماره یک متروپل یک برج تجاری، پزشکی و اداری در ۹ طبقه با بیش از ۶۰۰۰ مترمربع زیربنا در خیابان امیری آبادان واقع است.

برج شماره دو
این برج قرار بود در ۱۱ طبقه (بدون احتساب طبقه منفی یک و بام) با زیربنای بیش از ۴۵۰۰ مترمربع با سه بر ۵۰ متری در خیابان امیری و ۲۷ متر بر در خیابان سعدی و ۱۰۰ متر بر در فرعی ۱۳، به عنوان یک مجموعه تجاری، تفریحی، فرهنگی و پارکینگ طبقاتی ساخته شود.

ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ بخشی از برج متروپل بر اثر شکست سازه‌ای فروریخت. این حادثه ده‌ها کشته و زخمی داشت.و پیش‌بینی می‌شود تعدادی همچنان زیر آوار باشند.

دلیل فروریختن این ساختمان تاکنون به صورت رسمی اعلام نشده‌است. با این حال پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، سه دلیل اصلی فروریختن این مجتمع را عدم توجه به رعایت سیستم‌های مهندسی، عدم توجه سازندگان به هشدارهای مهندسان ناظر و بی‌توجهی شهرداری آبادان به این هشدارها اعلام کرد.

در ۲ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۳۰  حدود ۴۰ درصد از این ساختمان فروریخت. عملیات امداد و نجات این حادثه به سختی انجام شده‌است.  در روز حادثه ۳۲ نفر از آوار ریزش ساختمان نجات یافتند و تا ساعت ۱۹ عملیات امداد و نجات در ساختمان به پایان رسید. در ساعت ۲۰:۳۰ تعداد کشته‌شدگان به ۶ نفر رسید. عملیات جست‌وجو و نجات توسط نیروهای هلال احمر در زیرزمین ادامه داشت و سگ‌های تجسسی هلال احمر سه نفر را زنده از زیر آوار شناسایی کردند. همچنین دستگاه‌های زنده‌یاب سه نفر از محبوسان را زنده در زیرزمین پیدا کردند.

فردای آن روز ادامهٔ عملیات آواربرداری از طبقات پایینی با روند سریع‌تر آغاز شد و تا ساعت ۱۲ گروه امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی تهران در محل حادثه حضور داشتند. پیش‌بینی شده که ۵۰ نفر زیر آوار باشند. در ساعت ۱۴ عملیات اصلی آواربرداری آغاز شد. تا ساعت ۱۶؛۴۰ بخش دیگری از ساختمان حین عملیات آواربرداری فروریخت و سه امدادگر مصدوم شدند.  به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران علت کندی آواربرداری، احتمال وجود افراد در زیر آوار است. تا ساعت ۱۹:۴۵ یک فرد زنده دیگر از زیر آوار نجات داده شد.

علت ریزش ساختمان متروپل :

سازه ساختمان متروپل بسیار سنگین بوده و این ساختمان در شش طبقه طراحی شده بود اما بعد سه طبقه و بعد از آن مجدداً دو طبقه دیگر به آن اضافه شد. رئیس کل دادگستری استان خوزستان دستور بررسی علت و عوامل بروز این حادثه را صادر کرد.  ۱۱ نفر از متخلفان پروژه (شهردار فعلی آبادان، دو شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران) با دستور قضایی بازداشت شده‌اند. معاونت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی آبادان ۲۸ آبان سال گذشته هشدارهایی درمورد احتمال ریزش این ساختمان داده بود اما توجهی به آن نشد.

 

ساختمان متروپل قبل و بعد ریزش

این مطلب چقدر براتون مفید بود؟
[کل: ۱۰ میانگین: ۴.۸]

دیدگاهتان را بنویسید

×

سبد خرید